Friday, July 3, 2015

Embrace yourself.



[Day 15th Ramadhan]


*Lets be honest with the keyboard*
Rasa macam tak ada viewers sangat untuk blog yang dah lama tak update ni.
Entri ini lebih kepada catatan sendiri sepanjang 15 akhir Ramadhan tahun ini.


*****

Last semester.
It was like a huge punch on my face.
 A big lesson for me.


Subjek berbaki kurang dari sepuluh sebelum melangkah ke alam graduasi. Walaupun  dah boleh grad bulan 8, saya berpakat dengan beberapa ukhty untuk stay lagi dua sem di bumi Jordan. Satu sem ambil subjek sikit-sikit, supaya dapat fokus lebih dan pengukuhan pelapis disini juga. 


End up, sehebat mana pun perancangan  kita pada permulaan, ia tetap tak menjamin kelancaran perjalanannya. Andai Allah susun begitu, maka begitu juga yang kita lalui. Cabaran tetap ada di tengah. Kita sendiri tak jangka. Selesai satu, datang satu. Selesai satu datang satu.
Saya belajar. Mendidik diri supaya tidak cepat gelabah atau terlalu ikut emosi dalam situasi apa sekali pun.

Cool..cool...Heh.


Sampai satu tahap, fokus yang selama ini kita jamin dapat membantu sepanjang sem yang berbaki, tak menjadi seperti yang diharapkan. Macam-macam persepsi timbul.
Bila bermain dengan persepsi, fikiran jadi celaru. Berlaga-laga antara bisikan ilham atau bisikan was-was.

" Enti ni punnn... tak perlu lah besarkan apa yang kecil.Wat lek wat cool sudaaaa... Yang datangnya sebesar semut je pun, tapi  tahap risaunya  macam gajah yang datang."

 " (-.-') Mungkin ana yang obvious sangat tak dapat control sifat kelam kabut tu. Setiap sem ana gagahkan diri, tapi iyelah, perempuan kan? Memang sekuat mana pun cuba untuk tabah, bila bertamu emosi cepat mengalah.."

" Drama betul lah enti ni..Macam klimaks cerita KCB pun ya jugak. Tak apa lah Nadia, kalau nak dibandingkan kita dengan sahabat dulu, masalah ni kecil je sebenarnya.."

"Huhu..."


*****

 Jun 2015 mostly batchmates  di Jordan grad dan pulang ke Malaysia. Tak sanggup hari-hari kena wida' mereka. Seorang demi seorang balik. Tergugat juga dengan perancangan sendiri, betul ke nak extend? Dalam hati, moga Allah tunjukkan jalan terbaik.

Setelah dapat keputusan final exam, memang  keputusan untuk extend sem itu yang terbaik. Keputusan ini menguatkan lagi untuk tidak balik ke Malaysia tahun ini.


It's okay Nadia, sekejap je nih.



Benda ni, saya tak sesalkan sangat sebab memang salah diri sendiri, siapa suruh tak fokus..meehee. Saya anggap Allah bagi peluang kedua untuk belajar betul-betul. Sem lepas, terasa hilang semangat nak belajar. Malasnya, subhanolloh.....hanya Allah yang tahu. Heh.
And of course, I never regret it. Dah lepas pun.
Insya-Allah. Pray the best for me.



"Kosongkan hati dan fikiran. Semua perkara di dunia hanya sementara. Manusia datang dan pergi. Peristiwa juga datang dan pergi. Doakanlah yang terbaik untuk semua orang. You deserve better and you are exactly where Allah wants you to be right now.
Best grad lambat, sebab Allah bagi peluang untuk hargai setiap detik-detik akhir di Jordan. Nanti sempat jumpa adik-adik yang baru datang tahun depan. Jangan lepaskan peluang cipta memori dengan mereka. Moga dapat grad dengan pulangan ilmu yang bermanfaat, mana tahu rezeki lebih boleh buka kedai bakery dan majukan Kangen Water? Hehe.", seloroh ummi.

"Ceit ummi! Heheh."







Ameen.




Keep calm
Excel in everything that we are facing now.
Love our parents.
Embrace each moment with people around us.
We have a long way to go.


So, embrace yourself!



"To understand the purpose of hardship, we have to bring it back to the purpose of our creations"
"Bad things never happen to good people"
(Yasmin Mogahed)




Kullu khayr insya-Allah.