Wednesday, January 16, 2013

Salji. Antara dua benua.



Bismillah.


Syukur tak terhingga Allah rezekikan tahun ini untuk merasai salji. Ya, tahun 2013. Bak kata senior di sini, Irbid agak susah untuk turun salji, lazimnya 5 tahun sekali. Kalau nak tahu Irbid ni turun salji ke tak, tengok budak first year dia macam mana. Formula mana yang diambil, saya pun tak pasti. Mungkin berdasarkan pemerhatian mereka sebelum ini. :)



Sepanjang salji turun, banyak status FB keluar tentang salji di Jordan. Sehinggakan sahabat yang belajar di negara lain turut merasai auranya. Saling 'jeles menjeles' segala bagai. Hanya tersenyum melihat gelagat masing-masing di FB.



Selepas men'snap-snap' gambar di luar, terus berlari masuk ke rumah dalam keadaan lembab-lembab basah gitu. Masih berbaju windbreaker, sarung tangan tak ditanggalkan.  Buka laptop, terus transfer gambar. Excited lah katakan.. :)



Sambil men'tranfer'kan gambar ke dalam laptop, tiba-tiba salah seorang ahli rumah bersuara. Fokus mencari status yang ingin dibacanya, " Masya-Allah..cuba dengar status ni!". Pandangan kami beralih ke arahnya sambil memasang telinga. Cuba mendengar dengan teliti.



" Alhamdulillah rezeki turun salji di Irbid. Cuba bayangkan andai setiap butiran ais yang turun ini adalah AIR MATA Syria. :') "



PAPP!!  gosok-gosok pipi yang merah. Bagaikan ditampar dengn penampar tarbiyah. Ahhah. Ok! ayat di atas sangat pedih tahu...! huu~ T-T *air mata mengalir laju*



Buka FB sendiri, banyak status2 berunsur peringatan. Dikala menikmati salji, jangan lupa saudara di Palestin, syria, dan negara islam yang ditindas. Kalau nak tengok betapa Allah masih sayangkan kita dengan nikmat-nikmat yang Dia beri, di musim sejuk Allah bagi nikmat ada rumah, dapat berlindung dari angin selaju 28km/jam, berlindung dari hujan yang tak berhenti selama tiga hari. Semua itu nikmat, cuma kita sendiri yang tak sedar itu adalah nikmat.



Ok, cuba lihat gambar ini.


             [kredit]


Sekali lagi kerongkong tarasa disekat. Saya bayangkan, kalau di dalam gambar ini adalah keluarga sendiri, mampukah saya menjadi sekuat mereka? Bagaimana mereka menjalani kehidupan seperti ini?? Saya sendiri yang duduk di dalam rumah dengan beralaskan karpet pun masih terasa sejuknya, apatah lagi mereka yang hanya berbumbungkan khemah dan berlantaikan kain/ plastik yang tak seberapa tebal. Allahu Allah... Sekali lagi hampir mengalir air mata, tetapi ditahan.


Scroll lagi ke bawah..




  Lihat sahaja gambar ini, air mata terus mencurah-curah laju. Tak tertahan untuk menahan. Hati sakit melihat mereka yang kesejukan. Sekali lagi timbul persoalan, " Bagaimana mereka menjalani kehidupan seperti ini?" Sungguh, hambaMu ini tak pernah diuji dengan sedemikian rupa. Sedarlah bagi yang masih terleka. 


YA ALLAH..

[T-T]


*Jom sama-sama ambil peduli tentang mereka! Sebagai saudara seislam, kita mesti ambil tahu! Rujuklah mana-mana media yang yang dipercayai. Insya-Allah sebagai booster rohani.


*****


Sekarang dalam fatrah jaulah di Mesir. Sudah 3 hari di sini. Disebabkan sudah beli tiket ke Mesir awal,dan tak dapat dielakkan jika menangguhnya, maka saya terpaksa ambil exam pada sem depan.
Doakan, agar setiap detik sepanjang di Mesir, tidak disia-siakan. Insya-Allah, jika ada kelapangan, saya akan update ya?


SEKIAN