Monday, September 14, 2015

Cuti Soifi : #2 Kipidap DonGibap



Ada hikmah menjadi skuad tabah Irbid sementara ramai yang keluar travel atau pulang ke Malaysia. Selain tengok-tengokkan 'pejabat', 'kereta', 'rumah' seperti yang diamanahkan oleh mas'ulah TTK (heheh), banyak perkara saya boleh buat dan asah skill, I guess so. Tapi, utuk melaksanakannya, perlukan perancangan yang rapi.




" Akak, jual lah banana ball akk yang gebu-gebasss tuuu! Go, akak go! Ana sokong akak dari belakang. Yukenduit....! Kipidap....! DonGibap..!"




Seloroh seorang ukhty memberi semangat melalui komen di FB. Adeh..Rosak bahasa sungguh! Tergelak sendiri membaca komen. Cara dia mengolah bahasa dah terbayang bagaimana reaksi semangatnya. Ceria sentiasa.


Berbalik pada hadaf cuti, kami aturkan meeting bersama. Senaraikan aktiviti yang boleh melibatkan semua akhawat yang brada di Irbid. "Tak nak bagi akhawat kita 'merepuuut'....." kata seorang ukhty. Ada benarnya pada fasa ayat, "Pemuda dan masa lapang = maksiat". Jika tidak disibukkan, kita akan cenderung duduk di rumah, menghadap skrin laptop, atau lebih bahaya jika tangan mula menggatal untuk lakukan pekerjaan yang kurang manfaat. Ya, saya tulis kerana saya sendiri pernah melalui zaman sebegitu. Manusia sentiasa silap, tapi melalui kesilapan kita belajar untuk bangkit menjadi lebih baik.


Selain hadaf aktiviti bersama akhawat, hadaf sendiri tetap ada. Bukan saya seorang, tapi bersama dua orang lagi teman jatuh bangun selama 4 tahun di sini sebagai satu team. Demi meraikan kejatuhan wang ringgit :D, pada masa yang sama kami cuba melatih bersikap mandiri untuk menambah pendapatan sendiri. Misi ini kami tak ambil serius sangat. sekadar suka-suka isi masa lapang asah skill berniaga dan penuhi masa cuti dengan peluang yang ada. Ambil contoh Rasulullah mencari sumber pendapatan dengan berniaga.


Mungkin sebab saya jenis yang tak gemar bergantung pada orang, dan suka cabar diri dengan kesusahan. Kalau boleh hasilkan sesuatu dengan usaha sendiri, teruskan dan realisasikan. Manisnya sebuah kejayaan selepas kesusahan, itu yang best!



Dan akhirnya..






Bila lihat gambar cekodok pisang a.k.a 'banana ball' >.< , teringat satu fatrah kesusahan yang tak akan lupa dalam sejarah tarbiyah di bumi Jordan. Waktu itu ketika kakak-kakak murabbi katibah kami sangat menggalakkan untuk pergi berjaulah, salah satu wasilah tarbiyah yang luar biasa kesannya. Dicadangkan pula tempat-tempat jaulah seperti Spain, France, UK, Ireland. Perkara pertama yang menjengah minda saya saat itu, "Aduh, mesti perlukan duit yang banyak!" desis hati kecil. Tiba-tiba seorang kakak bersuara, "Tak apa, kalau antunna tak cukup duit, akhawat akan tampung." Uishh...banyaknya duit akhawat.


Pada awalnya, memang saya tarik diri, tapi bila bawa berbincang kepada keluarga, ayah membalas, "Tak apa... duit boleh dicari tapi peluang nak pergi tempat-tempat sebegitu hanya sekali. Ayah sebolehnya mahu anak-anak global, round the world, lihat dunia!" semangat ayah memberi saranan. Terkesima lah juga beberapa saat, melihat respon ayah begitu.


Bermula dari situlah, membulatkan tekad untuk pergi juga. Akhirnya tertubuh beberapa team jaulah mengikut negara dan hadaf masing-masing. Dalam setiap team, kami akan senaraikan jumlah kewangan yang diperlukan dan perincikan gerak kerja untuk capai target.



"Oh... ini rupanya maksud akhawat akan tampung...Hmm..Hmm.."



Banyak drama dan tribulasi~
Banyak juga air mata yang membanjiri~



Kalau nak cerita lebih, panjang pula nanti. Boleh jadi satu post lain. Tapi saya ringkaskn, akhirnya kami capai target juga untuk berjaulah. 1490JD berjaya dikumpul. Nak tahu dalam ringgit berapa, cuba darab 4.7 (currency ketika itu).



Sebahagian hasil jualan cekodok pisang inilah saya dapat jejakkan kaki ke Spain dan France.
Tak lupa juga bantuan akhawat yang tak putus-putus beri sokongan sepanjang 3 bulan gerak kerja kami berlangsung.


Insya-Allah ada masa dan waktu, saya tulis satu post khas perjalanan sebelum, semasa, dan selepas jaulah tarbawi kami bersama akhawat.



Trplets adik manis Kak Um :)
Nadirah Nadia Sa'adah




Bayt Inqaz.
11.30pm.