Tuesday, July 31, 2012

Gaya bahasa, perlu dijaga.




" Along, macam mana dengan perancangan penulisan?"

" Tak tahulah umi, rasa kering. Tak ada idea." Ringkas jawapanku.

" Banyakkan berdoa sebelum menulis, nak. Bila menulis, tak perlu ikut sebiji-sebiji cara orang lain. Biar ringkas asalkan sampai isi yang dibawa. "

" Mungkin along banyak membaca cara penulisan orang yang berbeza-beza? Penulisan pun jadi tak fluent. Sekejap puitis, sekejap gila-gila, sekejap merepek. "

" Along menulis sebab apa?"

Aku terdiam. Berfikir sejenak.

" Along nak orang rasa terhibur? atau sekadar suka-suka menulis? Cuba along tengok cara penulisan ustaz Hasrizal. Hanya cerita mengenai hari-hari hidupnya, tapi gaya bahasa yang digunakan sangat halus dan penuh makna. "

"Gaya bahasa...?"

"Ya, gaya bahasa. Umi perasan, dia sangat menjaga gaya bahasa penulisannya. Sebab itu ceritanya nampak menarik. Ditambah lagi dengan maksud yang ingin disampaikan. Ramai terkesan, termasuklah umi, hihi. "

Umi menjelaskan.

"Hmmm... "

"Jangan kisah kuantiti orang yang membaca. Teruskan menulis. Hadirkan hati ketika menulis. Biar isinya sampai ke hati yang membaca. "

"Ish, tinggi sangat angan-angan tuh! "

"Eh! tapi tak mustahil kan? Unknown writer. Kita menulis, tapi orang tak tahu siapa yang menulis. Umpama, kita bersedekah atau lebih kepada memberi tapi orang tak tahu siapa pemberinya. Seronok kan perasaan tu? "

Aku hanya tersenyum. Insya-Allah, akan cuba lebih menjaga gaya penulisan. Kalau ada yang kebosanan dalam penulisan ini, carilah penulisan lain yang lebih sesuai untuk diri sendiri.